Durven verliezen

Durven verliezen

Durven verliezen                                                                                                             

Wellicht maakt u dagelijks mee dat er fouten gemaakt worden binnen bepaalde werkzaamheden. In de topsport is dit niet anders. Een verdediger speelt de bal te kort terug naar de keeper waardoor de aanvaller van de tegenpartij een doelpunt maakt. Een spits schiet de bal vanaf 1 meter over, terwijl dit nog veel lastiger is dan de bal in het doel te schieten. In de maatschappij wordt fouten maken gezien als iets negatiefs, worden mensen erop afgerekend en juist daardoor kan dit negatieve effecten hebben op de persoon zelf of zijn ontwikkeling. Maar wat nou als we ervoor kunnen zorgen dat fouten maken meer wordt geaccepteerd en een individu of team daarop niet direct wordt afgerekend? Waarbij we ze vertrouwen geven en dat dit vertrouwen later door hen wordt terugbetaald. Of hebben mensen het juist nodig om op hun plaats gezet te worden wanneer ze een fout maken En wat voor invloed heeft de (hoge) druk en verwachtingen van anderen op het maken van fouten?

Wat houdt verliezen eigenlijk in? Verliezen heel persoonlijk gegeven en kan op veel manieren gebeuren. Het verliezen van een wedstrijd, het missen van een kans, ziek op bed liggen, het niet halen van een deadline, enzovoort. Centraal staat dat verliezen te maken heeft met uw gevoel. U interpreteert een situatie en concludeert dat u verloren heeft. TerDurven verliezenwijl een tennisser die, gerankt als nummer 35 op de wereldranglijst, een wedstrijd tegen de nummer 1 speelt en maar net verliest, dit niet direct hoeft te ervaren als verliezen. Wellicht in resultaat wel maar op basis van zijn gevoel heeft hij alles gegeven wat hij had en weer een volgende stap in zijn loopbaan gemaakt door te leren van deze wedstrijd. 

Iedereen heeft zijn/haar eigen gevoel en idee bij verliezen, maar waar het voor daadwerkelijk om draait is wat u ermee doet. Als u erover nadenkt kan verliezen juist een hulpmiddel zijn om verder te komen in het proces naar beter worden. Leren van gemaakte fouten zodat deze in het vervolg niet weer voorkomen. Dit brengt u verder en verder. 

informatie aanvragen